Genom att klicka på "Acceptera" samtycker du till lagring av cookies på din enhet för att förbättra webbplatsnavigering, analysera webbplatsanvändning och hjälpa till i våra marknadsföringsinsatser. Läs vår integritetspolicy för mer information.
Om oss
Uppdrag
Aktuellt
Våra tjänster
Har du idéer för att göra skillnad?
Kontakta oss idag så kan vi förverkliga dem tillsammans!
Kontakta oss

Ett uttryck för många uttryck

Hur skapar man ett visuellt uttryck som både kan kännas nytt varje år och hålla i längden? Det var utmaningen när Stockholm Pride bad oss ta fram en ny grafisk profil – med ett tydligt förbehåll: den klassiska logotypen skulle ligga kvar.
Vi fick redan i inledande workshop en tydlig bild av de utmaningar och behov vi behövde möta för att göra framtida arbete både lättare och effektivare för Stockholm PRIDE. Uppgiften blev tydlig: identiteten skulle bottna i fest, glädje och mångfald – och samtidigt ge utrymme att variera uttrycket från år till år.
Områden:
Design
Koncept
Varumärkesarbete
Digital design
Sociala medier

Uppdragsgivare

Stockholm Pride arbetar för att stärka hbtq+-personers livssituation och rättigheter. Föreningens strävan är att synliggöra heteronormen och hbtq+-personer i samhället i stort. Festivalen är en glädjefylld frizon för hbtq+-personer och arbetar för att hbtq+-personer ska kunna ta plats i det offentliga rummet. Stockholm Prides blandning av fest, politik och kultur är en viktig utgångspunkt i all verksamhet med målsättningen att skapa glädje, bruka allvar och sprida kunskap.

Den nya formen

Vi utgick från logotypens ursprungliga symbol. Ur den tog vi fram en ny grafisk resurs: en stjärna som signalerar energi, rörelse expressivitet och stolthet.
Stjärnan används som bildmask, bakgrundselement och årtalsmarkör. Ett formspråk med tydlig identitet och som erbjuder stor möjlighet till variation.

Den nya formen

Vi utgick från logotypens ursprungliga symbol. Ur den tog vi fram en ny grafisk resurs: en stjärna som signalerar energi, rörelse expressivitet och stolthet.
Stjärnan används som bildmask, bakgrundselement och årtalsmarkör. Ett formspråk med tydlig identitet och som erbjuder stor möjlighet till variation.

Igenkänning på kort och lång sikt

En bit in i processen insåg vi att vissa produktioner inte kunde göras om varje år. Vi behövde därför bygga en identitet som kunde bära både det tillfälliga och det bestående.

Lösningen blev ett flexibelt system:

  1. En grundpalett som rör sig mellan röda och lila – för allt som ska hålla över tid.
  2. Ett tillägg av årliga färger som hämtas från gula, gröna, blå och turkosa nyanser – gästande starka kulörer som får ge varje år sin unika karaktär.

Igenkänning på kort och lång sikt

En bit in i processen insåg vi att vissa produktioner inte kunde göras om varje år. Vi behövde därför bygga en identitet som kunde bära både det tillfälliga och det bestående.

Lösningen blev ett flexibelt system:

  1. En grundpalett som rör sig mellan röda och lila – för allt som ska hålla över tid.
  2. Ett tillägg av årliga färger som hämtas från gula, gröna, blå och turkosa nyanser – gästande starka kulörer som får ge varje år sin unika karaktär.

Fest & konfetti!

Vi tog fram ytterligare ett grafiskt element, en liten livlig sak som även den har ursprung i logosymbolen. Genom konsekvent färgsättning och sneställning - men i varierad storlek - skapar vi rumslighet, liv och rörelse i layouterna.

Allvarlig färgsättning

Det nya visuella uttrycket är livligt och festligt men Stockholm PRIDE är en aktör som ofta också måste ta upp allvarliga och svåra ämnen. Därför tog vi även fram en begränsad palett för den typen av budskap. Vid behov kan årsfärgen användas för att koppla an till årets parad eller tema.

Typografi & layout

Typografin bygger på fonten Bricolage Grotesque – en självsäker, rytmisk grotesk som ger uttrycket både värme och kant.

Layouten är fri men strukturerad. Vi låter element överlappa, vi tänjer på marginaler och uppmuntrar utfallande element – men håller alltid koll på hierarkierna.

No items found.
No items found.