Identitetsarbete: Fastighetsanställdas förbund
Uppdragsgivare
Fastighetsanställdas förbund är facket som samlar fastighetsskötare, lokalvårdare, fönsterputsare och Folkets Hus-personal i privata, allmännyttiga och kooperativa bostadsföretag.

En tydlig förhållning från Fastighets var att de inte ville ändra på sin befintliga logotyp. Dock behövde den anpassas för att kunna fungera för dagens behov såväl som framåt i tiden.
Logotypen med symbol och ordmärke balanserades och fick en mer samtida utformning. Som komplement till logotypen kan man på mindre ytor använda den fristående symbolen.

En tydlig förhållning från Fastighets var att de inte ville ändra på sin befintliga logotyp. Dock behövde den anpassas för att kunna fungera för dagens behov såväl som framåt i tiden.
Logotypen med symbol och ordmärke balanserades och fick en mer samtida utformning. Som komplement till logotypen kan man på mindre ytor använda den fristående symbolen.




Poängen med den nya identiteten var att ge förbundet självförtroende och stärka varumärket med igenkänning av färg och form. För att göra detta tog vi fram ett mönster med inspiration från den svepande rörelsen av städning och fastighetsskötaren som går sin rond. I kombination med den fackliga fanans rörelse i vinden skapades ett unikt mönster som kan användas i både rörligt och bildligt material.


Poängen med den nya identiteten var att ge förbundet självförtroende och stärka varumärket med igenkänning av färg och form. För att göra detta tog vi fram ett mönster med inspiration från den svepande rörelsen av städning och fastighetsskötaren som går sin rond. I kombination med den fackliga fanans rörelse i vinden skapades ett unikt mönster som kan användas i både rörligt och bildligt material.


För att komplettera typsnittets kraftfulla uttryck och kunna förstärka textens budskap tog vi fram en uppsättning ikoner anpassade utifrån Fastighets verksamhet.


Grunden för Fastighets verksamhet sker ute på arbetsplatserna och i lokala klubbar. För att de förtroendevalda ute i landet ska kunna använda sig av den nya identiteten finns det ett antal mallar för att enkelt ta fram material som hänger ihop med varumärket. Identiteten ska kunna nyttjas av alla, oavsett om du är lokalvårdare eller kommunikatör.
För att sprida identiteten togs det även fram profilprodukter som kan användas både på jobbet och på fritiden.


För att ge en genuin och autentisk bild av Fastighets jobbade vi mycket med foton där medlemmarna är i fokus. Vi arrangerade fotograferingar där medlemmarna synliggörs på sina arbetsplatser och i sina uppdrag som fackligt förtroendevalda.





