Genom att klicka på "Acceptera" samtycker du till lagring av cookies på din enhet för att förbättra webbplatsnavigering, analysera webbplatsanvändning och hjälpa till i våra marknadsföringsinsatser. Läs vår integritetspolicy för mer information.
Om oss
Uppdrag
Aktuellt
Våra tjänster
Har du idéer för att göra skillnad?
Kontakta oss idag så kan vi förverkliga dem tillsammans!
Kontakta oss

Identitetsarbete: Fastighetsanställdas förbund

I vårt långsiktiga samarbete med Fastighets har vi tagit deras utmaningar och möjligheter för att skapa något som både ska kännas aktuellt och hålla över tid. Den nya identiteten stärker förbundet och låter varumärket ta plats.
Marknadskännedom / strukturera kommunikation / positionering / workshop / visuellt koncept / grafisk design / animation / profilkläder / projektledning
Områden:
Varumärkesarbete
Design
3D-rendering
Motion design
Strategi
Fackförbund

Uppdragsgivare

Fastighetsanställdas förbund är facket som samlar fastighetsskötare, lokalvårdare, fönsterputsare och Folkets Hus-personal i privata, allmännyttiga och kooperativa bostadsföretag.

Fastighets logotyp på en mörkblå bakgrund och en röd randig fana i nederkant.

En tydlig förhållning från Fastighets var att de inte ville ändra på sin befintliga logotyp. Dock behövde den anpassas för att kunna fungera för dagens behov såväl som framåt i tiden.
Logotypen med symbol och ordmärke balanserades och fick en mer samtida utformning. Som komplement till logotypen kan man på mindre ytor använda den fristående symbolen.

Fastighetsanställdas förbund logotyp.

En tydlig förhållning från Fastighets var att de inte ville ändra på sin befintliga logotyp. Dock behövde den anpassas för att kunna fungera för dagens behov såväl som framåt i tiden.
Logotypen med symbol och ordmärke balanserades och fick en mer samtida utformning. Som komplement till logotypen kan man på mindre ytor använda den fristående symbolen.

Fastighetsanställdas förbund logotyp. Fastighetsanställdas förbund logotyp.

Poängen med den nya identiteten var att ge förbundet självförtroende och stärka varumärket med igenkänning av färg och form. För att göra detta tog vi fram ett mönster med inspiration från den svepande rörelsen av städning och fastighetsskötaren som går sin rond. I kombination med den fackliga fanans rörelse i vinden skapades ett unikt mönster som kan användas i både rörligt och bildligt material.

Poängen med den nya identiteten var att ge förbundet självförtroende och stärka varumärket med igenkänning av färg och form. För att göra detta tog vi fram ett mönster med inspiration från den svepande rörelsen av städning och fastighetsskötaren som går sin rond. I kombination med den fackliga fanans rörelse i vinden skapades ett unikt mönster som kan användas i både rörligt och bildligt material.

Ett modernt, uttrycksfullt och starkt typsnitt hjälper Fastighets att få sina åsikter hörda. Med kraftfull typografi skapas en möjlighet att ta stor plats med korta, innehållsrika budskap.
Exempel på hur fastighets använder typsnittet Integral CG heavy med färg och storlek.
Fastighets ikoner: utropstecken, tumme upp, telefon, sprayflaska, ett hus och en pratbubbla.

För att komplettera typsnittets kraftfulla uttryck och kunna förstärka textens budskap tog vi fram en uppsättning ikoner anpassade utifrån Fastighets verksamhet.

Fastighets ikoner: utropstecken, tumme upp, telefon, sprayflaska, ett hus och en pratbubbla.
Exempel på affischer och info-blad från fastighets anslagstavla

Grunden för Fastighets verksamhet sker ute på arbetsplatserna och i lokala klubbar. För att de förtroendevalda ute i landet ska kunna använda sig av den nya identiteten finns det ett antal mallar för att enkelt ta fram material som hänger ihop med varumärket. Identiteten ska kunna nyttjas av alla, oavsett om du är lokalvårdare eller kommunikatör.

För att sprida identiteten togs det även fram profilprodukter som kan användas både på jobbet och på fritiden.

Exempel på affischer och info-blad från fastighets anslagstavla
Anteckningsblock, penna, passerkort och tygkasse med fastighets grafiska uttryck och uppdaterade logotyp.

För att ge en genuin och autentisk bild av Fastighets jobbade vi mycket med foton där medlemmarna är i fokus. Vi arrangerade fotograferingar där medlemmarna synliggörs på sina arbetsplatser och i sina uppdrag som fackligt förtroendevalda.

Ung man med plasthandskar håller i en sprayflaska och en microfiberduk. Ung man med plasthandskar håller i en sprayflaska och en microfiberduk.
En kvinna och en man med fastighets profilkläder. Kvinnan har en svart t-shirt med logotyp och mannen har en svart hoodie.
En kvinna i röd t-shirt med städghandskar, städspray och dammtrasa.
En kvinna bläddrar i en informationsfolder under fastighets kongress 2022.
No items found.
No items found.
Man med mustach i blå skjorta med fastighets nyckelband runt halsen.