Genom att klicka på "Acceptera" samtycker du till lagring av cookies på din enhet för att förbättra webbplatsnavigering, analysera webbplatsanvändning och hjälpa till i våra marknadsföringsinsatser. Läs vår integritetspolicy för mer information.
Om oss
Uppdrag
Aktuellt
Våra tjänster
Har du idéer för att göra skillnad?
Kontakta oss idag så kan vi förverkliga dem tillsammans!
Kontakta oss

RSMH, Riksförbundet för Social och Mental Hälsa: Visuell identitet

Som en tongivande aktör för psykisk hälsa i Sverige var det avgörande för RSMH:s nya profil att spegla organisationens arbete och önskade position. Målet var att skapa en identitet som tydligt förmedlar RSMH:s budskap, förstärker synligheten och når ut bredare till flera.
Framtagandet av den nya identiteten föregicks av ett omfattande strategiskt arbete med varumärkesplattform och budskapsplattform. I det arbetet blev det tydligt att det fanns behov att modernisera, föryngra och framförallt samla varumärket. Identiteten utvecklades med fokus på att vara disktinkt men också enkel att använda och implementera för organisationen. Ledord i designarbetet var gemenskap, mångfald och samhörighet. Genom att skapa en flexibel, igenkännbar grafisk identitet stärktes organisationens varumärke och kommunikation. Identiteten gör det möjligt att effektivt sprida budskap både internt och externt – genom igenkännbara färger och former – från tryckt material till digitala plattformar.
Områden:
Design
Digital design
Grafisk formgivning
Illustration
Koncept
Logotyp
Varumärkesarbete
Webbdesign

Uppdragsgivare

Riksförbundet för Social och Mental Hälsa är en ideell organisation som arbetar för alla människors rätt till ett värdigt liv, oavsett psykisk hälsa. RSMH grundades 1967 och har en stark tradition av att föra fram medlemmarnas röster och erfarenheter för att minska stigmatisering och skapa bättre förutsättningar för människor med psykisk ohälsa

RSMH logotyp

Logotyp

Den uppdaterade logotypen är tydlig, flexibel och modern. Med en mjukare design speglar den bättre RSMH:s värderingar om samhörighet och mångfald, samtidigt som den fungerar effektivt i olika kanaler.

Logotyp

Den uppdaterade logotypen är tydlig, flexibel och modern. Med en mjukare design speglar den bättre RSMH:s värderingar om samhörighet och mångfald, samtidigt som den fungerar effektivt i olika kanaler.

Logotyp

Den uppdaterade logotypen är tydlig, flexibel och modern. Med en mjukare design speglar den bättre RSMH:s värderingar om samhörighet och mångfald, samtidigt som den fungerar effektivt i olika kanaler.

Kreativt koncept

Den bärande idén i RSMH:s identitet är att vi är starkare tillsammans, att gemenskapen ger oss kraft. Genom att lyfta fram rörelsen och samspel i de olika grafiska elementen och ge RSMH:s uttryck ett mjukare och vänligare ton i så väl form som färg vill presentera RSMH som en livfull, välkomnande organisation. Samtidigt har vi bevarat och förstärkt de starka kontraster och hårda formerna som förmedlar handlingskraft och styrka att påverka.

– Vår nya grafiska profil speglar verkligen vår organisations kärnvärden. Den hjälper oss att representera mångfalden inom RSMH på ett inkluderande och inspirerande sätt.
– Hanna Navier Tillförordnad kanslichef

Färg

När vi arbetade ut RSMH:s nya färgpalett så gjorde vi det med målet att framstå både som ungt och välkomnande. Samtidigt var vi måna om att ge RSMH olika sätt att använda paletten för att kunna vrida det visuella tonläget på ett passande sätt för olika budskap. Till exempel definierade den mörklila färgen som bakgrund för allvarlig kommunikation.

Illustrationer och mönster

En bärande idé i RSMH:s identitet är konceptet att ”1+1=3,” där enskilda grafiska former skapar större sammanhang och symboliserar styrkan i gemenskapen. Genom att utgå från logotypens former och bygga upp mönster och ikoner kan RSMH visuellt koppla samman sin kommunikation och skapa en stark, enhetlig visuell identitet.

No items found.
–RSMH:s uppdaterade identitet har stärkt organisationen förmåga att kommunicera sina budskap tydligt och effektivt, vilket bidrar till det ständiga arbetet för ökad synlighet och minskad stigmatisering kring psykisk ohälsa.
– Pontus Willebrand, byråchef på Pushing Buttons.
No items found.